tirsdag den 11. oktober 2011

Bindruner

Bindruner er et fænomen, der kendes fra såvel runeinskriptioner som esoteriske traditioner. Fælles for bindruner er, at de udgør et symbol, hvori flere runer er ”bundet” sammen og til en ny form. Der findes et væld af måder, hvorpå man har anvendt og tolket bindruner .
Stav benytter sig også af bindruner. Her er de altid konstrueret med Hagl runen som centrum. Denne form kan sammenlignes med et hjul.Hagl udgør hjulets nav, og fra dette nav udspringer hjulets seks eger, som hver især udgør hovedstaven på en ny rune. Alt efter hvilken bindrune, der er tale om kan disse runer tolkes parvis, progressivt eller begge dele.
Det er ingen tilfældighed, at bindrunerne er bygget op omkring netop Hagl. Denne rune kan på mange måder siges at være den mest centrale rune i Stav. Hagl kan eksempelvis anskues som værende den enklest mulige repræsentation af vævet. Derudover har runen også konnotationer til guden Heimdallr, som i følge traditionen var en lærerskikkelse, der bl.a. var ansvarlig for at udbrede kendskab til runerne fra gudernes domæne til menneskernes. Den måde hvorpå man anvender bindruner indenfor Stav er netop som et læremiddel til at illustrere traditionens forskellige kerneidéer og principper. Samtidig fungerer bindruner også som et mnemoteknisk værktøj, der fæstner denne læring i sindet.

Hver af de fem klasser har sin egen bindrune: Overlevelseskunstens bindrune for trællen, Håndværkets bindrune for karlen, Etikkens bindrune for hersen, Lægekunstens bindrune for jarlen, og Troldomskunstens bindrune for kongen. Derudover findes der også andre bindruner, som eksempelvis tematiserer kosmologi og diæt.
Ønsker man at arbejde seriøst med Stav må man også stræbe efter at inderliggøre traditionen forstået på en sådan måde, at man må inkorpore den i sit eget liv og gøre den til sin egen. Dette vil med tiden uundgåeligt også medføre, at man giver noget tilbage og altså tilføjer noget til traditionen. Et led i denne proces kan fx være at skabe sine egne bindruner i overensstemmelse med Stavs principper. Herunder følger to eksempler på bindruner, der er blevet til og bruges indenfor Alfheim Stav. Forhåbentlig kan de også bringe gavn andre steder.


Klassernes bindrune  
Denne bindrune er i udgangspunktet temmelig enkel. Den er først og fremmest ment som et hjælpemiddel til at huske de forskellige klasser, samt de 9 våben og 7 træer. Set ud fra et galdr-synspunkt repræsenterer de tre øverste runer de "almindelige" klasser, og de tre nederste de lidt mere "komplicerede" klasser.
repræsenterer karl, økse/tein, hassel/æble  
Þórr repræsenterer herse, sax/hammer, eg/røn
Ýr repræsenterer jarl, spyd/bue, taks
Åss repræsenterer konge, stav, ask
Bjørk repræsenterer kvinde, kniv, birk
Kreft repræsenterer træl, stok, alle/ingen 



Transformationens bindrune 
Denne bindrune kan anvendes som model for en effektiv fremgangsmetode i forbindelse med forskellige former for transformerende arbejde. Den blev oprindelig udviklet med henblik på terapeutiske brug indenfor eksempelvis hypnose, selvudvikling, rådgivning, ljósgaldr, etc, men kan sagtens også bruges i forbindelse med eksempelvis ceremonielt arbejde,religiøse ritualer, lokkseið og meget andet.

Bindrunen starter med Nød, og læses progressivt med uret rundt. Derudover er runerne også parvist forbundet i komplementære forhold; Nød og Mann som problem og løsning, Åss og Sol som spørgsmål/hensigt og svar/resultat, og Hagl og Ár som separation og integration. 

 [illustration følger snarest...]

Nød repræsenterer problemstillingen, den initiale mangelsituation eller krise; Det som ønskes transformeret. 

Åss repræsenterer formuleringen af en hensigt; En klar og præcis beskrivelse af det man ønsker ændret, og hvad man ønsker det ændret til.

Hagl repræsenterer separationen fra den almindelige dagligdagstilstand – renselsen, sakraliseringen – og markerer overgangen til en "anden verden".

Mann repræsenterer selve den transformerende "rejse"; Det springende punkt og den liminale sfære, hvor løsningen og svaret på problemstillingen findes.

Sol repræsenterer den efterfølgende udlægning og tolkning af Mann. Det er indsigt set i lyset af hensigten fra Åss; Essensen af rejsen og løsningen på Nød.

Ár repræsenterer modstykket til Nød, og står for integrationen af Sol i ens daglige liv og derved løsningen på Nød; Den finale transformation.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar