FAQ

Hvorfra stammer Stav?
Hvad indeholder Stav?
Hvad er runer? Hvordan benytter man runer indenfor Stav?
Hvad er de 5 klasser?
Hvad er vævet?
Hvad er Alfheim Stav? Hvad er Heimbu Stav? Hvordan er Stav organiseret?
Hvad betyder det, at Stav er en ”praktisk livsfilosofi”?
Er Stav en religion? Er Stav en del af asatro? Skal man være spirituel for at dyrke Stav?
Er Stav en kampsport?
Hvilke grader er der indenfor Stav?
Hvad er sammenhængen mellem Stav og vikinge reenactment?
Hvordan træner man Stav?
Hvordan foregår en typisk træningsdag indenfor Alfheim Stav?
Hvad er et Ve?
Hvad er Alfheim Stav for en størrelse? Hvem er formand i klubben?
Hvad kan man bruge Stav til? Hvorfor interesserer du dig for det?
Hvordan kommer jeg i gang med at udforske Stav?
Hvorfor har jeg aldrig før hørt om Stav?Hvem træner Stav? Hvor mange er i indenfor Stav?
Er Stav et autentisk system? 


Hvorfra stammer Stav?
Indtil for ganske få årtier siden var Stav et lukket og lokalt foretagende i den forstand, at det udelukkende havde hjemsted hos den norske Hafskjold slægt fra Drammensfjord i det syd-østlige Norge. Stav var dengang et navnløst system indenfor familien, der fungerede som en form for uformel uddannelse af dennes medlemmer indenfor forskellige aspekter af livet. Gennem dette uformulerede og løse system (som derfor netop ikke var et decideret system) kunne man altså erhverve sig den fornødne kundskab og færdigheder til at blive rustet til at leve et godt liv. Rent praktisk foregik dette primært gennem imitation af og samtaler med sine mere erfarne familiemedlemmer – altså på mere eller mindre samme måde som børneopdragelse og lignende uformel læring finder sted.
Stav, som vi kender det i dag, fik sin nuværende form og struktur i løbet af 1990´erne, hvor Hafskjold slægtens traditionsbærer Ivar Hafskjold af forskellige årsager besluttede sig for at udbrede systemet udenfor familien. Systemet fik navnet Stav efter udtrykket at sette stav, som brugtes om det at lave runestillinger såvel som kamptræning. Stav som det udøves i dag er naturligvis ikke fuldstændig identisk med, hvad Ivar lærte i løbet af sin opvækst, da fx formen er blevet mere struktureret af praktiske årsager, men det består af de samme grundelementer og er baseret på de samme principper. I dag er Stav størst i England, hvor Ivar er bosat, men der findes Stavudøvere over hele verden.
Hvad angår Stavs oprindelse, så er den temmelig vanskelig at opspore, da vi med ganske få undtagelser udelukkende har mundtlige kilder. Et bud kunne være en legende indenfor Hafskjold familien, der beretter, at Stav blev til for mere end 1000 år siden i forbindelse med fremkomsten af den yngre futhark. Et andet bud kunne være, at Stav opstod under den såkaldte nordiske rennaissance i løbet af 1600-tallet, hvor mange mere eller mindre esoteriske systemer baseret på skandinavisk forhistorie så dagens lys. Det mest korrekte svar på spørgsmålet om Stavs historiske oprindelse er, at ingen med fuldstændig sikkerhed kan sige, hvor gammelt systemet i virkeligheden er.

Hvad indeholder Stav?
Kogt ind til benet er Stav baseret på tre grundpiller: de 16 runer i den yngre futhark, de 5 klasser og vævet. Disse tre områder udgør overordnet set skelettet i Stav forstået på den måde, at alt Stav relateret på den ene eller anden måde kan kædes sammen med disse områder. Eller sagt på en anden måde: kan man forstå noget ud fra disse tre områder, kan det være Stav. Indholdet af Stav er derfor i princippet ikke afgrænset til noget bestemt, men traditionelt er der flere områder, der favoriseres. Det gælder først og fremmest runestillingerne, som på mange måder kan siges at være Stav. Det er en serie af kropslige øvelser, som udføres dagligt med et særligt bevægelsesmønster, sindelag og åndedræt. Stillingerne er det, som binder Stavudøvere sammen, og udover at være meget gavnlige for helbredet, danner de også grundlaget for alle videre kundskaber indenfor Stav. Disse kundskaber inddeles som regel i tre hovedområder: håndværket (forstået i ordets oprindelige betydning som håndens arbejde) i form af fx træ-, metal- og tekstilarbejde eller madlavning, kampkunsten, som indeholder både en bevæbnet og ubevæbnet del, og lægekunsten, der indeholder såvel massage og urtemedicin som samtaleterapi og tranceteknikker. Herudover indeholder Stav også værktøjer som har været brugt indenfor etik, menneskeforståelse, meditation, selvudvikling, havebrug og falkonering for nu at nævne i flæng. Da Stav er baseret på principper frem for teknikker kan man i virkeligheden benytte det indenfor stort set alle livets områder, og samtidigt nemt inkorporere udefrakommende velfungerende teknikker o.l. i Stav uden at bryde rammerne.

Hvad er runer? Hvordan benytter man runer indenfor Stav?
Stavs runer tilhører den såkaldte yngre futhark, som består af 16 runer opdelt i 3 ætter. Den blev udviklet et sted mellem det 7.og 9. århundrede efter vor tidsregning på baggrund af den såkaldte ældre futhark. Den yngre futharks runestave var de foretrukne skrifttegn i vikingetidens Skandinavien. Indenfor Stav bliver runerne brugt til meget mere end blot skriftegn. De anvendes som en række værktøjer til at erhverve sig kundskab om dette og hint. Runerne bliver først og fremmest brugt i praktisk forstand i form af runestillingerne, men man kan fx også benytte dem som værktøjer til samtaleterapi eller som en del af et omfattende mnemoteknisk korrespondancesystem baseret på analog tænkning. Ligesom alfabetet udgør runerne de grundelementer, som er nødvendige for at lære at læse, men når man først har lært at læse, tænker man ikke længere bevidst over, hvilke bogstaver de enkelte ord består af. Det er sjældent opbygningen af ordets enkeltdele, man ser på men i stedet ordenes indbyrdes og tekstens samlede betydning. På samme måde bliver det på sigt ikke bliver runerne i sig selv, som er vigtige, men de "hemmeligheder" som de sammen kan berette om.

Hvad er de 5 klasser?
De 5 klasser – også kaldet de 5 principper eller de 5 strategier – betegner 5 forskellige tankesæt eller måder at tænke på. De fleste mennesker vil have et naturligt tilhørsforhold til én af disse klasser, og derfor udvise flere af klassens karakteristika i opførsel såvel som tankegang. Klasserne er ikke virkelige per se, men skal snarere opfattes som idealtypiske skildringer, der kan hjælpe en til at forstå virkeligheden. At arbejde med klasserne kan blive en form for selvransagelse, og de kan hjælpe én til fx at acceptere forskellige personers divergerende syn og respons på en given situation. Klasserne er løst baseret på den førkristne nordiske samfundsstruktur, som vi finder den beskrevet i Eddadigtet Rigs vandring. De 5 klasser er træl, karl, herse, jarl og konge.
Klasserne er dybest set en beskrivelse af forskellige bevidsthedsniveauer med dertilhørende ansvarsområder. En god måde at lære at forstå klasserne på, er at se på, hvordan de hver især håndterer en konflikt situation:

Træl - tager ikke ansvar for andet end sin egen overlevelse, og vil derfor vige tilbage indtil konflikten er overstået.
Karl - er primært interesseret i at beskytte grænsen til sin ´ejendom´ og reagerer på et angreb med en "hertil og ikke længere"-reaktion.
Herse - vil aktivt gå ind i konflikten og forsøge at kontrollere den. Autoritet er nøgleordet.
Jarl - vil neutralisere en trussel ved at undgå at involvere sig direkte på angriberens præmisser, og derved forandre situationen så angrebet slår fejl. Fx ved at imødegå aggression med venlighed.
Konge - vil eksplosivt eliminere modstanderen inden angrebet for alvor sætter i gang. Det er en alt eller intet reaktion.

Hvad er vævet?
Vævet er et af de mere filosofiske begreber indenfor Stav, som er lidt mere vanskeligt både at forklare og forstå. Det kan med fordel anskues som en metafor for det store mysterium – livets underliggende struktur og matrix, der binder tilværelsen sammen til et hele. Vævet symboliseres ved 9 stave, som krydser hinanden i vertikale og diagonale linjer. Indeholdt i vævets linjer er alle den yngre futharks runer, og på denne måde er runerne og vævet knyttet intimt sammen. Vævet udgør altså den helhed, hvoraf de enkelte runer hver især udtrykker et specifikt aspekt, et delaspekt af det store hele. Vævet kaldes undertiden også for nornernes væv efter den førkristne nordiske mytologis skæbneentiteter, og forbindes med skæbnebegrebet ørlög.

Hvad er Alfheim Stav? Hvad er Heimbu Stav? Hvordan er Stav organiseret?
Alfheim Stav er grundlæggende set mit syn på Stav, dvs. den måde jeg forstår, praktiserer og videregiver Stav på. Når det er sagt, så er det naturligvis ikke noget jeg har opfundet på egen hånd. Det er noget, som jeg er meget taknemmelig for at have lært af kompetente og inspirerende mennesker, og noget, som er en del af en større tradition kaldet Heimbu Stav. 
Overordnet set er Stav på nuværende tidspunkt organiseret i 5 forskellige grene eller huse, som ledes af henholdsvis Ivar og hans fire ældste elever. Husene har hver især sine særegne traditioner og fokusområder, og kan hver især ses som et aspekt af det mangefacetterede fænomen som er Stav. Husene er:

Heimbu - ledet af traditionsbærer Ivar Hafskjold. 
Valgarth - ledet af Shaun Brassfield-Thorpe. 
Ice & Fire - ledet af Graham Butcher. 
Yr-hov - ledet af Kolbjorn Märtens. 
Tyrgarth - ledet af David Watkinson.

Officielt set udgør Heimbu med traditionsbærer Ivar Hafskjold i spidsen den øverste autoritet indenfor Stavs internationelle fællesskab, men i praksis har Stav som sådan en temmelig flad struktur og er meget løst hierakiseret.

Hvad betyder det, at Stav er en ”praktisk livsfilosofi”?
Stav er en praktisk livsfilosofi i den forstand, at det er et foretagende, der til trods for dens mange facetter, er bundet sammen af en fælles underliggende filosofi, som er overvejende praktisk og pragmatisk orienteret. Det vil med andre ord sige, at der er en dybere mening (eller nærmere meninger) med at dyrke Stav, men at denne mening ikke kan afdækkes rent teoretisk, men skal erfares ved at gøre Stav. Metaforisk set kan Stav som filosofi beskrives som et værktøj til at navigere gennem den fulde vidde af livet og dets bølgetoppe og -dale.

Er Stav en religion? Er Stav en del af asatro? Skal man være spirituel for at dyrke Stav?
Substantielt set er Stav ingen religion. Funktionelt set er det dog en anden snak – eller det kan det i det mindste være. Forvirret? Grunden til svaret er en kende obskurt, er ganske enkelt, at det afhænger af, hvad man forstår ved religion, samt hvilke Stavudøvere man sammenligner med. Sagt på en måske mere klar måde kan man sige, at Stav som sådan – med dens løse struktur, udtrykte individualitet, sandhedsrelativisme, m.m. - ikke er en religion. Men på den anden side kan den sagtens fungere som en religion for dens udøvere. Brugen af guder og andre elementer fra førkristen nordisk religion i Stav gør det oplagt for et religiøst menneske at bruge Stav som en del af eller som basis for sin religion, men det er helt og aldeles op til den enkelte Stavudøver at vurdere. På samme måde behøver man ingenlunde at være spirituelt indstillet for at få udbytte af Stav. Mange mennesker er det, men der er bestemt også mange – inkl. undertegnede – som ikke er det. 
Det er lidt det samme, der gør sig gældende mht. spørgsmålet om Stav og asatro. Man finder ofte en mindre overrepræsentation af asatro indenfor de forskellige Stavgrupperinger, men det skyldes som regel, at både Stav og asatro bygger på den samme kulturelle arv og benytter sig af de samme begreber fra den samme mytologi (begreber som ved nærmere eftersyn ofte tillægges meget forskellige betydninger indenfor henholdsvis Stav og asatro). Se mere om forholdet mellem Stav og religion her.

Er Stav en kampsport?
Hvis man definerer en kampsport som en fritidsaktivitet indeholdende en udpræget konkurrencedel så som forskellige former for taekwondo og boksning, så nej. Sportselementet er meget svært at få øje på indenfor Stav. Hvad Stav derimod indeholder er, hvad man kunne kalde en kampkunst, dvs. en måde at træne kamp på, som ikke fokuserer på at konkurrere mod andre og vinde priser, men snarere søger at kultivere sig selv og egne færdigheder i et roligt og støt tempo. Som med andre gode kunstformer udvikler man med tiden sin egen stil, som man vil kunne raffinere gennem hele livet.

Hvilke grader er der indenfor Stav?
Selvom nogle grene af Stav opererer med forskellige former for grader baseret på de 5 klasser, så indeholder Alfheim Stav ingen grader overhovedet. Der findes hverken bælter, snipper eller andre emblemer, hvormed man overfor omverdenen kan flashe sine eksaminerede evner og afstive sit ego. Har man brug for sådanne grader kan man overveje at lave dem selv, da de alligevel i bedste fald blot er et statisk udtryk for ens færdigheder på et givent tidspunkt i ens træning, som på ingen måde behøver at stemme overens med, hvor man befinder sig netop nu. Bedre endnu kunne man tage sig tid til at overveje, hvorfor man ønsker sådanne grader? Hvad kan man i virkeligheden bruge dem til, og er de i det hele taget overhovedet hensigtsmæssige at have?
Hvad angår titler, så benytter vi os af rent praktiske årsager undertiden af enkelte, såsom ve-, hov- og stav-gode. Se mere om brugen af titler indenfor Heimbu Stav (som Alfeim Stav hører under) her.

Hvad er sammenhængen mellem Stav og vikinge reenactment?
Well, grundlæggende set er det udelukkende en interesse for den førkristne nordiske kulturarv, som forbinder Stav med vikinge reenactment. Der er naturligvis intet til hinder for, at man som reenactment udøver kan praktisere Stav og vice versa, men som sådan Stav ikke meget mere tilfælles med vikinge reenactment end astrofysik har med astrologi.

Hvordan træner man Stav?
Det er meget enkelt: man laver stillingerne. Træner du runestillingerne, så træner du Stav. Selvom alt det andet bibringer mange gavnlige færdigheder, så er det i virkeligheden sekundært i forhold til stillingerne.

Hvordan foregår en typisk træningsdag indenfor Alfheim Stav?
Udover altid at træne stillingerne, så er træningsdagene ret forskellige. Det afhænger først og fremmest af af de fremmødtes erfaring og ønsker, men typisk vil man træne en kombination af helsebringende fysiske øvelser, kamp med og uden våben, samt konkrete øvelser baseret på de 5 klasser. Herudover vil man lære om Stavs mere teoretiske aspekter indenfor filosofi, etik, m.m. uden at der er tale om decideret undervisning heri. 
Træningen foregår mestendels udendørs hele året rundt, og kræver ingen forudsætninger udover et vist engagement og ønsket om at tillære sig ny viden og erfaringer. Det er gratis at deltage.

Hvad er et Ve?
Ordet Ve er afledt af det norrøne , der betyder helligdom el. helligsted (på dansk finder vi det gamle ord en vi med samme grundbetydning - jf. også verbet at (ind-)vie). Indenfor Stav er et Ve et helligsted i den forstand, at det er et sted, som er fysisk såvel som mentalt adskilt fra hverdagens trummerum – et frirum, hvor man kan geare ned og udforske de dybere lag i virkeligheden, hvad enten man anskuer dem som værende metafysiske, psykologiske eller noget helt tredje.
Alfheim Stav indeholder og fungerer i forskelligt omfang som en Ve. Det er dog først og fremmest som træningsgruppe at Alfheim Stav er offentligt tilgængelig, og hvor man kan komme og lære om Stavs grundlæggende filosofi og træne i dennes praktiske applikationer.
For mere om Ve og træningsgrupper, se her.

Hvad er Alfheim Stav for en størrelse? Hvem er formand i klubben?
Alfheim Stav er den første og eneste officielt anerkendte enhed indenfor det internationale Stav fællesskab i Danmark. Vi er en del af Heimbu Stav, og har eksisteret siden 2006 i Odense. Alfheim Stav indeholder både et Ve og en træningsgruppe, og eksisterer primært for at udbrede kendskabet til Stav i Danmark og give nysgerrige sjæle en mulighed for på egen hånd at stifte bekendtskab med Stav. Vi tilbyder muligheden for regelmæssig træning i Stav året rundt for seriøst interesserede. Det er muligt at lære om de fleste aspekter indenfor Stav, men vi har et særligt fokus på mytologi, filosofi, mentaltræning og almen helse.
Vi er et uformelt organiseret foretagende uden registrerede medlemmer o.l., og har derfor ingen decideret formand eller andre officielle poster. Siden oprettelsen har det dog været Benjamin W. Pedersen, der har stået for driften, og fungeret som instruktør i træningsgruppen.

Hvad kan man bruge Stav til? Hvorfor interesserer du dig for det?
Som allerede nævnt kan man gennem Stav tilegne sig færdigheder indenfor en række forskellige områder – fra håndværk over kamp og medicin, samt meget andet – og derfor har hver Stavudøver sine grunde til at beskæftige sig med netop Stav. For mit eget vedkommende finder jeg ganske enkelt, at Stav giver mig noget som jeg ikke ville være foruden. Overordnet set giver de daglige stillinger mig en fysisk og mental ro, der følger mig hele dagen igennem. Jeg har lært, at trække vejret på en hensigtsmæssig måde, som har hjulpet mig ud af såvel astmatiske anfald som stressfyldte situationer. Jeg har opnået en langt større kropsbevidsthed og indsigt i mig selv og mine nærmestes handlegrundlag og tankegange, og har langsomt, men sikkert, bevæget mig i retning af en mere harmonisk og balanceret livsførsel. Jeg siger ikke, at jeg ikke ville kunne opnå disse ting på anden vis, men det er nu engang gennem Stav, at jeg har lært alt dette og det er jeg meget taknemmelig for. Måden hvorpå Stav bidrager positivt til éns liv er meget subtil. Det er min erfaring, at det først er, når man af denne eller hin grund bliver forhindret i at udføre sine daglige Stav rutiner gennem et stykke tid, at det går op for én, hvor meget man rent faktisk får ud af det.

Hvordan kommer jeg i gang med at udforske Stav?
Brug noget tid på at danne dig et overordnet billede af Stav ved fx at læse informationerne på dette site og dem, der linkes til her. Synes du stadigvæk det lyder interessant, så gør op med dig selv, om du er villig til at investere tid og energi i at lære Stav. Hvis ja, så tag kontakt til din nærmeste Stavudøver. Alfheim Ve kan kontaktes pr. email på alfheim.stav (snabel-a) gmail.com eller på telefonnummer 2860 3869.

Hvorfor har jeg aldrig før hørt om Stav?Hvem træner Stav? Hvor mange er i indenfor Stav?
Højst sandsynligt fordi Stav er et meget lille foretagende i den forstand, at der ikke er særligt mange, som aktivt dyrker det. Stav er derfor blevet beskrevet som ultra-undergrund, og sat højt vil jeg estimere, at maksimalt 150 personer er seriøst involveret - på verdensplan! Alfheim Stav har dog figureret i flere danske dagblade i løbet af de sidste år. Artiklerne kan læses her
Det er meget forskelligt, hvem der finder interesse i Stav. Hvad angår alder, profession, religion og politisk overbevisning er det meget vanskeligt at tegne en fælles profil. De fleste er dog kendetegnet ved at have en særlig interesse for (old)nordisk kultur og/eller på en eller anden måde være søgende efter noget i tilværelsen.

Er Stav et autentisk system?
Det afhænger af, hvad der menes med autentisk? Hvis der menes historisk autentisk i den forstand, at det afspejler en bestemt praksis og tankegang på et givent tidspunkt i fortiden, så nej. Stav er et dynamisk foretagende, som konstant udvikler sig i takt med, at de involverede mennesker og det samfund og den kultur, som Stav er en del af, gør. Alt andet vil lede til stagnation. Som tidligere nævnt, så ved jeg helt ærligt ikke hvor gammelt Stav som system er. Det kan være 800 såvel som 100 år gammelt for alt, hvad jeg ved, så søger man et verificeret historisk korrekt (hvad det så end betyder?) system kan man godt risikere at blive skuffet.
Søger man derimod autenticitet forstået som noget, der har gyldighed og er troværdigt i den forstand, at det kan levere som det lover, så er Stav uden tvivl autentisk. De færdigheder og kundskaber man kan erhverve sig gennem Stav indenfor fx helse, kampkunst og mental træning er autentiske i ordets egentlige betydning. Autenticitet indenfor Stav er med andre ord overvejende et pragmatisk anliggende.